Johannesburg & Ukutula - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Jaimy Pupping - WaarBenJij.nu Johannesburg & Ukutula - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Jaimy Pupping - WaarBenJij.nu

Johannesburg & Ukutula

Blijf op de hoogte en volg Jaimy

12 December 2015 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Het is alweer een tijdje geleden dus wordt weer eens tijd om jullie op de hoogte te houden!

Ik heb een geweldige tijd gehad bij HESC en ben zeker van plan terug te komen! De afgelopen tijd heb ik allereerst een introductie gehad gedurende 3 dagen in Johannesburg. We hebben veel geleerd over de cultuur en geschiedenis van Zuid-Afrika. Harry en Thabo hebben ons begeleid tijdens de Soweto Tour & Pretoria Tour. We hebben een aantal monumenten en lokale dorpen bezocht. In Soweto hebben we ook een toren beklommen van 100 meter hoog om van het uitzicht te genieten, was super mooi! Daarnaast heb ik al m'n eerste kerstdiner van dit jaar gehad haha en op "trommels" gespeeld. Helaas heb ik op de dag dat ik aankwam in Johannesburg mijn telefoon laten vallen tijdens het oversteken dus m'n scherm is helemaal kapot :(
Na drie drukke maar geslaagde dagen ben ik aangekomen in Ukutula Lion Breeding and Research Centre. Allereerst hebben we uiteraard een rondleiding gehad door het park zodat we alles weten te vinden. Er zijn niet alleen leeuwen hier, maar bijvoorbeeld ook cheetahs en tijgers.
We hebben verschillende diensten, zoals rangers, cubs en cheetahs. Tijdens de cub duty werken we met leeuwen welpjes van 3 weken oud tot 5 maanden oud. De jongste leeuwtjes geven we de fles en de oudere krijgen een hele kip. Verder moeten we de jonge welpjes stimuleren zodat ze hun behoefte doen, net als pups en kittens. Daarnaast begeleiden we de toeristen die de welpjes willen bezoeken. Ik vind het geweldig om met de cubs te werken, ze zijn echt super schattig!! Wanneer er geen toeristen zijn kunnen wij met de kleintjes spelen :)
Je kunt nooit van te voren voorspellen wat je gaat doen tijdens ranger duty, het is altijd iets anders. De eerste keer ben ik samen met de ranger naar verschillende boerderijen gereden om bijvoorbeeld groenten en eieren te verzamelen zodat we de dieren kunnen voeren. Daarna hebben we de giraffes, zebra's en verschillende boksoorten eten gegeven. Later hebben we een ezel en een koe opgehaald en verwerkt tot voer voor de cheetahs en leeuwen. Tijdens ranger duty kun je de verschillende dieren eten geven maar ook helpen met het onderhouden van het park.
Laatst heb ik de cheetah duty gedaan en dat is echt een geweldige ervaring! In de ochtend hebben we de verblijven schoongemaakt en dat is hard werken in de hitte... Maar de middag maakt dat helemaal goed, want dan ga je de cheetahs voeren! En niet zomaar voeren, nee we maken er een hele act van :) Samen met Alan (de cheetah ranger) ben ik het verblijf van verschillende cheetahs in gegaan met wat kippen als voer. Vervolgens moest ik op de grond gaan liggen zodat hij de kip voor m'n neus kon neerleggen en de cheetah hem daarna kon wegkapen... In het begin doodeng om die klauwen en bek zo dicht bij je gezicht te hebben maar het is echt super gaaf!! En ik ben nog een ervaring rijker want ik kan nu zeggen: "I survived a cheetah attack". Ik was druk bezig met wat cheetahs voeren terwijl een andere cheetah meer geïnteresseerd was in mij.. Ik had helemaal niks door totdat er een cheetah op m'n rug geklemd zat, oeps.. Maar gelukkig had ik m'n rugzak om en kon Alan hem snel genoeg van mij afkrijgen dus ik mankeer zelf eigenlijk niets! Deze dag heb ik dus heel wat gave foto's kunnen schieten :)
Daarna hebben we de caracals en african wild cat gevoerd met de toeristen erbij, want dat is ook een heel spektakel! De caracals kunnen namelijk 3 meter hoog springen!

Samen met wat andere vrijwilligers hebben we een lion wallk gedaan. Er gingen 11 leeuwen mee variërend van 10 maanden tot 2 jaar oud. Het was super gaaf om de leeuwen zo vrij in hun eigen omgeving te zien. De rangers hadden een tas met kippen mee om de leeuwen onderweg te belonen. Het is eigenlijk net als de hond uitlaten hahah :P Morgen mag ik weer mee met een lion walk, heb er nu al zin in!!

Naast de elephant back safari heb ik nu ook met olifanten gelopen zoals met de leeuwen. Het was super gaaf om zo dichtbij de olifanten te staan terwijl zij hun gang gaan! We hebben een walk gedaan met een olifant (26 jaar) en haar twee kalfjes. En natuurlijk hebben we ook daar wat mooie foto's geschoten :)
Daarna zijn we naar de craft market. Dat was een hele beleving want zodra je binnenkomt wil iedereen zorgen dat je eat koopt bij hun stand... Ze waren echt heel opdringerig en op een gegeven moment werd het gewoon irritant omdat ze je niet met rust laten. Maar het was toch leuk om meegemaakt te hebben.
Na een heerlijke lunch bij de pizzeria zijn we naar de monkey sanctuary gegaan. Hier hebben we een rondleiding gehad en verschillende soorten apen gezien. Ze lopen daar los rond dus we hebben zelfs apen op ons gehad! De apen probeerden ook mobieltjes en gopro's te stelen, en ze zijn er nog goed in ook :P

Ik ben echt gek op game drives dus daarom heb ik ervoor gekozen om naar Pilanesberg te gaan. Dat is een groot reservaat vergelijkbaar met Kruger, maar dan dichterbij Ukutula. Het was echt een geslaagde dag want we hebben zo'n beetje alles gezien op de luipaard na! Na m'n dagje Pilanesberg heb ik ook een nieuwe bijnaam gekregen, namelijk "eagle eye" haha.. Ik heb een leeuw gespot terwijl we hard reden onderweg naar onze lunch plek. Zelfs na het aanwijzen van de leeuw kon niemand hem zien omdat hij zo goed verstopt was... Maar uiteindelijk heeft iedereen hem gezien en hebben we genoten van de leeuw! En vanaf nu noemt iedereen mij dus eagle eye en die naam gaat door heel Ukutula XD

Naast alle activiteiten en de diensten hebben we ook gezellige baravonden en tijd om bij het zwembad te chillen :)

Hopelijk zijn jullie weer een beetje op de hoogte! Ik zal snel wat nieuwe foto's erop zetten ;)

- xxx -
Jaimy

  • 12 December 2015 - 19:23

    Marianne Tang:

    Hallo Jaimy,

    Heerlijk om al je avonturen te lezen! Wij zijn inmiddels weer terug uit Hong Kong. Ook wij hebben het erg naar ons zin gehad. Met Mabel is het ook redelijk gegaan. Redelijk omdat 3 dagen voor onze thuiskomst ze weer haar kop tot bloedens toe had open gekrabt. Nu zit ze aan de kalmerings taletten en lijkt ze wat rustiger. Jij nog heel veel plezier en kijk uit naar je volgend avontuur!

    Groet,
    Jimmy&Marianne

  • 12 December 2015 - 19:34

    Ton:

    Leuk om al die spannende verhalen te lezen. Echt iets om nooit van je leven meer te vergeten. Unieke ervaring.

    Vele malen beter dan ze van afstand bekijken in een dierentuin.

    Nog een fijne tijd toegewenst en veel spannende avonturen.

    Gr,
    Ton & Hanneke


  • 12 December 2015 - 20:06

    Angelique:

    Hoi Jai,

    Super leuk al je verhalen te lezen, ik geniet ervan. Wat een belevenis, die neemt niemand jou meer af. Het is erg leerzaam voor je. Geniet er lekker van. Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag. Veel plezier nog.

    Dikke knuf Angelique

  • 13 December 2015 - 10:11

    Quin:

    Hoi Jaimy,
    Je hebt weer een hoop meegemaakt zie ik net ben blij dat alles goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt
    Veel plezier nog
    Zie je snel weer Eagle Eye
    XXX Pa

  • 13 December 2015 - 14:12

    Dani:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaimy

Actief sinds 21 Okt. 2015
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 7041

Voorgaande reizen:

09 November 2015 - 21 December 2015

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: